Senge og madrasser på nettet

Sammenlign priser på 1.398 produkter til soveværelset – og find vej i markedet for senge og sengeudstyr.

9Kategorier
59Underkategorier
1398Produkter

Værd at vide om senge

En madras holder i gennemsnit 8-10 år, før den skal udskiftes. Herefter er madrassen tilstrækkeligt nedslidt til, at den ikke længere giver den den samme støtte, som da den var ny. For topmadrasser, og andre madrasser af skummaterialer, gælder det, at de skal udskiftes omkring hvert 5. år.

Myter
Der findes en række sejlivede myter om senge og madrasser. Fælles for dem alle er, at de netop er... myter. Herunder finder du to af de mest udbredte:

  • "Hvis du har dårlig ryg, skal du have en hård madras"
    – Nyere dansk forskning har afkræftet denne myte. Madrassen skal i stedet passe til din kropsvægt og højde, for at give den optimale støtte.
  • "Gå efter en seng eller madras med 15-20 års garanti, så er du sikret en god liggekomfort i mange år frem"
    – Garantien gælder typisk for brud på fjedrene, og giver ikke seng eller madras en længere levetid.
Tips
Herunder finder du tre gode tips, som måske kan hjælpe dig, hvis du oplever problemer med din seng:

  • Har du købt en seng eller en madras, der senere viser sig at være for hård, kan en topmadras være med til at gøre sengen blødere at ligge i.
  • Har du derimod købt en seng eller en madras, der er for blød, kan du enten vælge at sove uden topmadras eller lægge et stykke karton eller en masonitplade mellem madrassen og topmadrassen.
  • Hvis din topmadras har tendens til at rykke sig og ligge skævt på sengen, kan du lægge et skridsikkert underlag (som bruges til gulvtæpper) nedenunder. Herefter ligger topmadrassen fast.

Sådan finder du den rigtige seng

Mulighederne på markedet er mange, og alle sengetyper har hver både fordele og ulemper i forhold til dig og dine behov. Derfor har Engodnat.dk lavet en guide, som hjælper dig med at vælge den rigtige seng.

Læs mere

En god nattesøvn

Du ved måske, at du skal sove omkring 6-9 timer i nat, for at give din krop og hjerne mulighed for at restituere, så du kan fungere optimalt i morgen. Men ved du også, at søvn ikke bare er søvn, og at kvaliteten af din søvn har indvirkning på dit fysiske og dit mentale helbred?

En god nattesøvn giver dig, ikke overraskende, mere energi i hverdagen, men har også en række andre fordele, da søvn:

  • Forbedrer din indlæring, hukommelse samt din koncentrations- og reaktionsevne.
  • Styrker dit immunforsvar.
  • Genopbygger dine hjerneceller hurtigere.
  • Nedsætter koncentrationen af ophobede signalstoffer i hjernen.
  • Reducerer antallet af stresshormoner i kroppen.
  • Nedbringer risikoen for visse livsstilssygdomme.
  • Er vigtig for din generelle livskvalitet og dit velvære.

En god nattesøvn bør derfor gentages og vedligeholdes hver nat – hele livet igennem. Ifølge flere kilder, giver en regelmæssig, dyb og uafbrudt nattesøvn den bedste søvnkvalitet, og er samtidigt en forudsætning for at være udhvilet og veloplagt den næste dag. Hav en god nat – i en god seng.